Jak nás supermarkety podvádějí: 10 triků, které byste měli vědět.

4.4
(60)

Dalibor , 07. 01. 2020

Mnozí z nás se již ocitli v situaci, kdy jsme si vyšli jen na malý nákup a nakonec jsme se vrátili s taškami plnými věcí, které jsme vůbec neplánovali koupit. Často za tímto impulzivním nákupem stojí chytrý marketing a různé triky prodejců, které nás lákají utratit více peněz, než jsme původně zamýšleli. Přečtěte si, jaké strategie stojí za impulzivními nákupy a jak jim můžete odolat.

Triky v supermarketech

V dnešní době jsme obklopeni různými pobídkami, které nás motivují k nakupování a utrácení peněz. Ať už jsou to barevné obaly, slevové akce nebo tóny hrající hudby, obchody mají naši pozornost a naši peněženku ve svých rukou. V tomto světě plném marketingových triků je důležité rozpoznat, kdy a jak se nenechat ovlivnit a udržet si kontrolu nad svými financemi. Podívejme se na některé z nejúčinnějších strategií, které nás svádějí k impulzivním nákupům, a zjistěme, jak jim můžeme čelit s rozvahou a inteligencí.

Probuďte svou chuť k jídlu

Kolikrát jste si řekli: "Nechoď do obchodu hladový!", protože čím víc chcete jíst, tím víc nezdravého jídla si koupíte. Ale i když nemáte hlad, existuje několik způsobů, jak ho probudit. Například vůně čerstvého chleba: láká nakupujícího k větší útratě. Dobře funguje i správně nastavené podsvícení: díky němu vypadají potraviny svátečně a vzrušivě.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak vyvolat slinění a s ním spojené nutkání urychleně si koupit něco k zakousnutí, je ochutnávka zdarma. Nejdříve voní, lákají a vy se jich chcete zmocnit. Zadruhé, poté, co si svou volnou ochutnávku dáte, začnete mít pocit, že jste povinni obchodu poděkovat. Kdybyste tuto ochutnávku nedostali, ani byste o ní nepřemýšleli. A teď ji máte v košíku. A samozřejmě ve své peněžence.

Hypnóza prostřednictvím hudby

Rychlé melodie se spouštějí tam, kde je důležité zvýšit prodej, maximalizovat pozornost. Americká marketingová asociace, říká, že rychlá hudba provokuje zákazníky ke spontánním nákupům.

Na druhou stranu pomalá hudba také dělá své. Ukládá speciálně vybrané skladby s rytmem, který je mnohem pomalejší než průměrná tepová frekvence. Výsledkem je, že lidé se u regálů zdrží déle, stráví u nich více času a v důsledku toho i více nakoupí. A co víc, téměř o 30 % více - což potvrzují i američtí maloobchodníci.

Barevný design

Lidi "přitahují" obchody, jejichž stěny a vchod jsou laděny do teplých barev: červené, oranžové, žluté. Uvnitř je to však naopak: chladné odstíny v interiéru - modrá a zelená - provokují nakupující k větší útratě. V obchodech zařízených v modrozelené barvě utratí nakupující o 15 % více peněz než v obchodech s teplými barvami stěn a regálů.

Slevové karty

Myslíte si, že slevové karty slouží k úspoře peněz? Na jedné straně je to pravda. Ale ne všechny. Slevová karta vás váže ke konkrétnímu supermarketu. Pokud se rozhodujete mezi dvěma obchody, určitě půjdete do toho, kde máte slevovou kartu.

Slevová karta vás sleduje

To znamená, že poskytuje obchodu informace o vašich nákupních zvyklostech. Jakému cenovému rozpětí dáváte přednost? Jak často kupujete krmivo pro psy? Máte rádi čokoládu? Pokud jste někdy obdrželi jednotlivé nabídky typu "Kupte si čokoládu za 200 korun a získejte slevu 15 %", chápete, o co jde. Především je to výhodná nabídka pro obchod, který vás k většině nákupů vybídl.

Návnada

"Kupte si 10 kusů za pouhých 300 korun!". - Starý dobrý marketingový trik. Spousta lidí se na takovou nabídku obrátí a nakonec nakoupí více potravin, než potřebovali.

Doplňkové zboží

Jdete do obchodu pro jedno balení oblíbených dětských sušenek. A u stejného regálu najdete dětskou čokoládu a marshmallows. A všechny tři tyto věci vynesete do koše. Nebo například šampon a kondicionér. Zřejmě jsme se rozhodli, že si kondicionér koupíme sami. Ve skutečnosti byl váš spontánní nákup očekávaný.

Obaly, ve kterých se výrobky kazí

Čerstvé pečivo se často prodává v papírovém sáčku. Je to krásné? Určitě ano. Ale chléb v takovém obalu rychle ztvrdne a vy budete muset jít do obchodu znovu. I to je jeden z marketingových triků. Proto doporučujeme, abyste po návratu ze supermarketu potraviny takto zabalili, aby vydržely co nejdéle čerstvé.

Čeho si ceníme nejvíce

Na regálech ve výšce očí jsou výrobky, které chtějí prodat, a dole jsou levné produkty, které nejsou pro obchod tak výhodné. Rozšířený je efekt "magické devítky", kdy se něco v ceně 199 korun zdá být výhodnější než něco v ceně 200 korun.

Ekologické tašky

Ekologické tašky - skvělý marketingový trik! Jednak jsou značkové a reklamní: dávají na ně svá loga. Za druhé vzbuzují důvěru v supermarket, protože obchod dbá na životní prostředí.

Zboží u pokladny

U pokladny prodavači odkládají drahé a drobné zboží: čokoládu, zmrzlinu, dezinfekční gely na ruce, kondomy atd. Počítá se s tím, že jste unaveni rozhodováním o nákupu, u pokladny si uděláte přestávku a koupíte sobě (nebo těm, kteří jsou ještě unavenější než vy, dítěti) nějakou odměnu. A funguje to.