Proč Steve Jobs nedovolil svým dětem používat tablety ani smartphony

0
(0)

Dalibor , 22. 01. 2020

Pokud patříte mezi generaci Y jako my, zřejmě jste hodně přemýšleli o tom, jak v dnešní době vychovávat své děti (za předpokladu, že ještě děti nemáte).

Zvláště co se týče technologií, se od našeho dětství v 90. letech toho tak hodně změnilo.

Zde je otázka: Dali byste svému dítěti používat takový malý zázrak, jakým je iPod, iPad, či jiný tablet?

 

Steve Jobs, zakladatel a donedávna nejvyšší představitel společnosti Apple, v tom poměrně jasno - nedal by. A měl na to dobrý důvod.

Reportér New York Times, Nick Bilton, se Steva Jobse jednou náhodně zeptal: "Vaše děti musí milovat iPad, že?"

Jobs odpověděl:

Oni ho nepoužívají. My doma limitujeme to, kolik technologii naše děti používají.

Obzvláště v kalifornské oblasti zvané Silicon Valley se mezi řediteli a vývojovými pracovníky rozšiřuje trend bránit vlastní děti před vlivem technologií.

Dokonce své děti posílají do škol bez technických pomůcek.

Příkladem takové školy je Waldorfská škola v Los Altos, ve které byste počítače hledali jen darmo. Soustřeďují se tam výlučně na manuální typ učení.

Publikace The Times jednou zveřejnila známý výrok Chrise Andersona, ředitele firmy 3D Robotics, otce pěti dětí. V něm vysvětluje, co vede lidi z technologického průmyslu k takovému postoji:

Moje děti obviňují mě i manželku, že jsme fašisté, příliš znepokojeni technologiemi. Říkají nám, že žádní z jejich kamarádů nemají doma stejná pravidla ...

Je to proto, že my jsme zažili nebezpečí technologií na vlastní kůži. Viděl jsem to na sobě a nechci totéž vidět iu mých dětí.

Při naší současné závislosti na iPhonech a ostatních vyspělých "hračkách" hrozí, že vychováme děti s nekompletním, handicapovaným životem, bez špetky představivosti či tvořivosti.

My jsme byli poslední generace, která se hrála venku.

Bylo to přesně proto, že jsme neměli k dispozici smartphony nebo notebooky. Učili jsme se z pohybu a ruční interakce. Informace jsme absorbovaly z knížek nebo prostřednictvím socializace s jinými lidmi, ne z Google vyhledávání.

Učení tradičním způsobem nám pomohlo stát se univerzálními osobnostmi.

Měli bychom se proto obávat toho, že naše děti okrádáme o dovednost hravé komunikace nebo o schopnost se sám hrát s gumou či švihadlem hoc i celý den, pokud jim náhodou nefunguje smartphone.

Pokud jim ten smartphone nakonec přece jen poskytneme, ukrátit jejich o zdravější, méně závislé prostředí.

Myslím, že Steve Jobs měl v tomto ohledu u svých dětí pravdu.

Shrnutí vlivů tabletů na děti


Při používání iPadů a ostatních tabletů, dochází u dětí k následujícím vlivům:

  • Děti s tabletem se nepohybují. Přitom nejlépe si člověk zapamatuje, když je učení spojeno is pohybem. Ne tak, jako děti při hře venku.
  • Děti s tabletem nepřizpůsobují oči. Nedochází u nich ke střídání akomodace oka na dálku a na blízko. Ne tak, jako děti při hře venku.
  • Děti s tabletem nemluví. Ne tak, jako děti při hře venku.
  • Čili dětem s tabletem se nerozvíjí dostatečně pohybové centrum, zrakové centrum, ani řečové centrum v jejich mozku. Většinou co se

rozvíjí, je pouze jejich lenost.

Ponaučení do budoucna


Pokud se budete příště zamýšlet nad tím, jak správně vychovávat své děti, měli byste si (velmi) dobře rozmyslet, zda jim pořídíte každou ligotavou technologickou novinku během doby, kdy vyrůstají.

Hrajte se s nimi venku, obklopte jejich přírodou.

Mohou vás za to teď nenávidět, ale bez pochyb vám za to později poděkují. Vsadím se, že to přesně takto většina z nás cítí teď, když už jsme starší.

Pikantnost na závěr


Na závěr ještě taková malá pikantnost - krátké video s dítětem, které nechápe, proč ten "iPad" nefunguje.