Klíčem léčby je poznání: 6 fází choroby podle ajurvédské medicíny

0
(0)

Dalibor , 15. 02. 2020

Do zdravotní kliniky vcházejí dva lidé. Jedním je starší, 72-letý muž. Je vysoký, hubený, má přirozeně světlou pokožku, ruce a chodidla mívá často studené, v noci má rozlítané myšlenky a trpí nespavostí.

Má spíše suchou kůži a vlasy měl vždy řídké a jemné, trávení obvykle velmi citlivé. Dnes přišel k lékaři se svědivou a červenou kožní vyrážkou.

Druhou osobou je žena krátce po čtyřicítce. Její postava by se dala označit jako střední, či atleticky stavěná, má spíše mastnější pleť, silný apetit, je temperamentní a často hladová.

I ona dnes přišla k lékaři s červenou a svědící vyrážkou.

Rozdíl mezi "moderní" a tradiční medicínou


Na moderní západní lékařské klinice stanoví lékař oběma jako diagnózu ekzém a oběma pacientům předepíše stejnou mast na bázi steroidů - což je řešení, které se nezaměřuje na příčinu, ale způsobuje ústup vyrážky. Alespoň dočasně.

My, kteří žijeme na západě nebo v pozápadnění moderním světě obecně, podobné příběhy dobře známe. Mohlo by však být v příbězích těchto pacientů něco víc a proč se jejich symptomy mohou takto manifestovat?

Starodávný indický systém léčení a zdraví, nazývaný ayurvéda, by na případy těchto dvou pacientů nahlížel s takovou úrovní pozornosti, důkladnosti a komplexnosti, jakou lékařský způsob myšlení, se kterým se setkáváme v západním světě, nezná.

Ayurvéda se intenzivně zaměřovala na energetické a konstituční stavy pacientů, což s sebou nese hluboké a uspořádány chápání fází onemocnění.

Toho, jak nerovnováha začíná, pokračuje, jakož i toho, jak a proč jsou tyto procesy jedinečně utvářené prostřednictvím konstituce jednotlivce a neubírá se cestou obecně použitelného přístupu jednoho léku pro všechny.

Poznání je v Ayurveda klíčové. Tento systém sloužil celým lidským komunitám a nadále pomáhá dnešním lidem při hledání pochopení a zvratu procesu onemocnění.

Pojďme se na to podívat důkladněji:

Podstata ayurvédské medicíny
Slovo ayurvéda pochází ze sanskrtu a znamená "nauka o životě". Jde o jeden z nejstarších léčebných systémů na světě, který vznikl před více než 5000 lety.

Pozornost se v tomto systému zaměřuje na zachovávání rovnováhy v těle člověka, pozorováním energií umožňujících rozvíjení a udržení zdraví.

Také zajišťuje cesty pro opětovné získání této rovnováhy a vnitřní milost, když systémy nefungují správně.

Zdraví je docieľované prostřednictvím podněcujících metod, jako jsou strava, cvičení, rutiny životního stylu, čištění, léčivé byliny, emoční zdraví a další přírodní terapie, například masáž.

Pro pochopení podstaty ayurvédy zkoumáme koncept DOS. V tomto systému mohou všichni jednotlivci objevit svou DOSu nebo kombinaci DOS: jedinečný faktor konstituce, stanovený konkrétní kombinací pěti prvků, které jsou v člověku přirozeně přítomny.

Těmi pěti známými prvky jsou vzduch, země, voda, oheň a éter. Charakteristická kombinace dvou sousedících prvků utváří každou ze tří hlavních DOS: váta, pitta a kapha.

6 fází choroby podle ajurvédské medicíny


1. Váta - kombinuje vzduch a éter s energiemi, prezentujícími se jako suché, světlé, čisté, pohyblivé a chladné.

2. Pitta - kombinuje oheň a vodu, Prezentuje svou povahu jako mastné, horké, šířící se a tekuté.

3. Kapha - kombinuje zem a vodu a je vyjadřované jako těžké, pomalé, husté a pevné.

Svou DOSu může prostřednictvím různých metod dotazování zjistit každý člověk a může jít o jednu z těchto, často je však kombinací dvou DOS.

Tyto dóši také definují hlavně energetické stavy existující v přírodě a ve všech věcech. Z pohledu ayurvédy oživují tyto tři dóši procesy zdravotní pohody, ale také nemoci a to, jak se nemoci manifestují a postupují.

Šest ayurvédských fází nemoci


Identifikace "symptomů" je vyladěna velmi jemně a citlivě.

Jako přispívající faktory, které mohou narušit homeostázu a otevřít tělo člověka chorobnému procesu, se berou v úvahu výkyvy nálad, modely trávení, změny stravování a životního stylu, atd.

 

Ayurvéda rozeznává šest fází nemoci, které, když se nedostane správné pozornosti a péče prvotním příznakem, přecházejí jedna do druhé. Těmito fázemi jsou:

  • akumulace
  • vyvolání
  • šíření
  • lokalizace
  • manifestace
  • diferenciace, čili destrukce.

Pochopení každé by nám mohlo nejen říct, proč starší pán a mladší pacientka, kterých jsme zmínili před chvílí, mohou navzdory projevu podobných symptomů zažívat úplně jiný proces onemocnění, ale zaměřením se na důležité detaily i poskytnout vhled do naší zdravotní péče.


1. fáze: Akumulace (Sanchaya)


V první fázi přestává být v rovnováze jedna z energií Dosa a tou může, nebo také nemusí, být jedna z konstitučních energií daného jednotlivce. V těle se začínají hromadit toxiny, bakterie, parazity nebo jiné destruktivní prvky.

Všechny nerovnováhy DOS začínají v trávicím traktu. Nerovnováhy váta začínají v tlustém střevě, nerovnováhy pitta v tenkém střevě a nerovnováhy kapha v žaludku. V této fázi jsou příznaky mírné a snadno řešitelné.

Váta může zažívat příznaky, jako jsou plynatost, nadýmání, návaly chladu, zácpa nebo úzkost a nespavost.

Nerovnováha pitta lze přeložit jako nadbytek žaludeční kyseliny, přehřívání, podrážděnost, hořká chuť v ústech a řídká, páchnoucí stolice.

Při nerovnováze kapha lze pozorovat příznaky, jako jsou pomalé trávení, letargie, bledost a pocit tíhy v končetinách nebo hlavě.

2. fáze: Vyvolání (Prakopa)
Když se mírné příznaky ignorují a neřeší (jak mají sklon dělat mnozí z nás!), Problém narůstá a následně se mohou začít objevovat závažnější příznaky - byť stále v gastrointestinálním traktu. V tomto bodě se ještě symptomy řeší relativně snadno.

V této fázi se symptomy váta projevují jako ztuhlost těla, mravenčení v rukou nebo chodidlech, napětí obličeje, citlivost na zvuky, intolerance studeného jídla a objevující se a ztrácející se bolest svalů.

Symptomy pitta se nyní jeví jako kyselá chuť v ústech, zvýšený pocit žízně, hněv, pálení při močení a chuť na alkohol.

 

Mezi symptomy zvýšené kapha patří: ztráta chuti k jídlu, lepkavá kůže, duševní mlha, nadměrné spaní, bílý povlak na jazyku a pocit tíhy.


Když proces nerovnováhy dospěje do této fáze, je moudré jednat, neboť posun do třetí fáze bude vyžadovat více úsilí, a možná i řady profesionálního zdravotníka.

3. Fáze: Šíření (Prasara)
Pokud se symptomy až do tohoto bodu ignorovaly nebo řešili neúspěšně, může se chorobný proces začít šířit.

Ačkoliv je možné v této fázi stále možné přesměrovat tento proces, začíná se už šířit mimo gastrointestinálního traktu. V této fázi se mohou měnit chutě a reakce na jídla.

Symptomy váta mají sklon šířit se do kůže, kostí, uší, dýchacích cest, stehen a oblasti pánve.

Symptomy pitta mohou přecházet do očí, jater, mozku, plazmy, krve, srdce a sleziny.

Symptomy kapha se mohou šířit do plic, kloubů, dutin, slinivky a jazyka.

4. fáze: Lokalizace (Sthana Smshraya)
Při progresi nemoci ze třetí do čtvrté fáze reagují na proces onemocnění všechny dóši podobně, nebo si nerovnováha vyhledá v těle slabé místo a tam se lokalizuje.

Tento slabý bod se nazývá khavaigunya, nebo také "defektní prostor". Když se nemoc lokalizuje, začne narušovat buněčné funkce, vytvářejíc závažnější problémy.

Pokud jsou buňky natolik zdravé, že to na ně nemá vliv, stav se zvrátí a znovu přechází do gastrointestinálního traktu. Pokud je činnost buněk narušena, stane se lokalizovaná choroba zřejmější.

5. fáze: Manifestace (Vyakti)
Ve fázi manifestace je lokalizováno místo zduřelé a často vyžaduje neodkladnou pozornost lékaře.

Diagnóza v rámci západní medicíny se obvykle stanovuje v této fázi, ne dříve. Onemocnění nyní začíná postihovat i další orgány.

6. fáze: Diferenciace, nebo také destrukce (Bheda)
Když nemoc nebyla nějakým účinným způsobem léčena, začíná nyní ničit tkáň a způsobovat vážné poškození.

Když nemoc dospěje do této fáze, léčit ji je nesmírně náročné.

Bdělost, citlivost, zdravotní pohoda
Skuteční vykonavatelé ayurvédské medicíny mohou zvládáním jemnějších detailů diagnózy, léčby a postupů v tomto složitém, ale intuitivním systému medicíny strávit celý život a při práci s odborníkem se to vždy doporučuje.

Už jen samo zkoumání konceptů této "nauky o životě", či poznání naší dóši, nám může poskytnout dostatečný vhled do naší přirozené konstituce a zahájit vnitřní dialog.

Zůstat zdravý nebo znovu získat zdravotní pohodu, když jsme se na chvíli vychýlily z rovnováhy, by mohlo být stejně jednoduché jako uvědomění si toho, co se nám nezdá být zcela v pořádku, nebo ve kterých oblastech nejsme ve své kůži.

Tak jako v příběhu dvou pacientů, kterému jsme se mrkal na začátku, každý z nás je jedinečnou kombinací prvků a energií.

A přestože je možno jednoduché stanovit na jakýkoliv stav univerzální platnou diagnózu, ayurvéda se svým citlivým a hloubkovým zkoumáním procesu nemoci ví poskytnout odlišnější, individualizovanější přístup k žití ve stavu zdravotní pohody.