V obchodě záměrně váží zboží špatně? Ukázky, jak své zákazníky řetězce sprostě okrádají

4.6
(61)

Jan , 05. 11. 2019

Před čtyřmi lety se na sociálních sítích objevilo video z Kauflandu, které natočil jeden z jeho zákazníků.

Toto video mělo jasně dokazovat to, že Kaufland (a možná i jiné obchodní řetězce) své zákazníky prachsprostě okrádají. A teď, po čtyřech letech, totéž video na sociálních sítích ožilo zase.

Tato opětovně vykopaná aféra nás tedy přivádí k otázce – opravdu by nás mohly řetězce takto okrádat?

Jak to všechno začalo?

Na začátku byla žlutá paprika, váha a plastová ochranná podložka. Jeden z nakupujících zákazníků chtěl zkrátka usvědčit Kaufland z okrádání svých zákazníků a rozhodl se k tomu použít žlutou papriku. Tuto papriku na váze vážil společně s plastovou podložkou, která na váze běžně je a pak znovu ale bez ní.

Výsledek

S podložkou paprika vážila 262 gramů, zatímco bez podložky pouhých 154 gramů.

V té době se kilo papriky prodávalo za 129 Kč, což by tedy byla pořádná zlodějina a zákazníci tak mohli být zcela po právu na obchodníka naštvaní. Tedy kdyby řetězec opravdu švindloval.

Zákazníci

Mnozí naštvaní skutečně byli.

Ostatně příspěvek vidělo, sdílelo a rozčarovalo stovky a stovky tisíc zákazníků.

Někteří zákazníci Kauflandu dokonce v komentářích přiznávali, že vážené zboží váží už jedině bez plastového tácku. Okrádat se přece nenechají!

Kdo koho vlastně okrádá?

Jenomže teď tady visí otázka – okrádal skutečně Kaufland své zákazníky?

Mohl by si to vůbec řetězec tohoto typu dovolit? Že by Kaufland vydal hromadné nařízení, které by kázalo zákazníky okrádat právě tímto způsobem?

Toto video a mnohá další (ano, český Colombo není jediný, kdo na „trik“ s táckem na váze přišel, stejné pokusy natáčeli například i rumunští zákazníci), lze tak vlastně chápat jako návod na to, jak okrást Kaufland, potažmo ostatní řetězce, které ještě nechávají vážení na samotných zákaznících.

A že se někteří tímto návodem v praxi skutečně řídí, jen tuto domněnku potvrzují.

A proč na vahách plastové tácky vlastně jsou?

Jsou zkrátka praktické. Mluvčí Kauflandu, Michael Šperl, tehdy k celé aféře vysvětlil, že podložky slouží především k ochraně zákazníků (hygiena – lépe se omývají a je možné je často měnit) a váhy samotné (míra opotřebení a případné poškození).

Kromě toho také uvedl, že jejich váhy jsou správně nakalibrované Českým metrologickým institutem. Ovšem říci, zda skutečně všechny váhy obchodních řetězců váží správně, tvrdit samozřejmě nelze. Možná vy sami nebo vaši známí máte negativní zkušenosti, co se vah v obchodě týče. Nejsou totiž výjimkou ani případy, kdy váhy ve stejném obchodě naváží rozdílné hodnoty.

V tomto případě už má možná smysl budit rozruch a pochopitelně se obrátit na kompetentní osobu, případně orgány. Ne vždy je obětí spotřebitel. V tomto konkrétním případě v tom byl však Kaufland nevinně.

Na základě onoho videa s paprikou vzniklo několik dalších videí, ve kterých se zákazníci naopak postavili za Kaufland a jasně ukázali, že váha tácku je z váhy odečtena a tudíž k šizení zákazníků v tomto případě skutečně nedocházelo.

Pokud zaženeme věci do extrému, Kaufland z této kauzy vychází jako oběť, která čistě teoreticky mohla na původce videa podat žalobu, zvláště pak poté, kdy zákazníci začali onen plastový tácek z váhy záměrně a neoprávněně odstraňovat. Tehdy prakticky oni okradli Kaufland.

Žlutá paprika vážící 154 gramů? Vážně?

Pokud nakupujete často zeleninu, případně si jídlo v rámci svého stravovacího režimu doma vážíte, sami určitě víte, že konkrétně tento typ papriky je poměrně hodně těžký a aby jedna paprika vážila pouhých 154 gramů, je holý nesmyl (tedy až na prťavé výjimky).

To by musely švindlovat všechny řetězce.

Naprostá většina obchodních řetězců v Česku právě z tohoto důvodu svým zákazníkům nedůvěřuje a váhu mívají mnohdy přímo na pokladně, kdy nemá zákazník možnost váhu zboží jakkoli zmanipulovat ve svůj prospěch.

Na druhou stranu zase obchodům nedůvěřují ostražití zákazníci, že zboží skutečně váží správně. Nacházíme se tak v začarovaném kruhu, ze kterého není snadné se dostat.

Vy jako zákazník si můžete správnost vážení při placení pohlídat tím, že si zboží zvážíte v prodejně na orientační váze.

Ale pozor, vzhledem k tomu, že tato váha je pouze orientační, i váha konkrétního zboží bude orientační a nemusí se shodovat s hmotností naváženou u pokladny.

Vážit v sáčku nebo bez?

Pokud se bavíme o klasickém mikrotenovém sáčku, který si můžete utrhnout v obchodě a poté do něj zboží vložit, ten neváží skoro nic – pouhé cca 2 gramy. Na tomto tedy příliš neušetříte.

Co když si přinesu vlastní obal?

Jiná a trochu složitější situace je pak už s vlastními obaly, do kterých si v některých obchodech můžete zboží také vložit, ať už jde o praktické síťky anebo sklenice.

Někteří prodavači takové řešení uvítají, jiní (naprostá menšina) na vás budou koukat otráveně.

Velice pozitivní však je, že většina obchodníků toto proekologické řešení vítá a jsou ochotni vám zboží zvážit bez přineseného obalu, který bývá mnohem těžší než běžný mikrotenový sáček anebo plastová nádoba.

Zboží si namísto do igelitového sáčku anebo plastové misky můžete skutečně nechat dát do vlastního obalu.

Podle stanoviska Státního zdravotního úřadu totiž lze nahradit jednorázové plastové nádobí a náčiní na potraviny či nápoje obaly, které si spotřebitel sám přinese.

Konečné rozhodnutí však závisí na samotném provozovateli, který musí mít pro to nastavené podmínky tak, aby nedocházelo ke křížení povrchu, na který bude položena nádoba přinesená spotřebitelem.